بررسی رقابت شبکه‌های اجتماعی با مطبوعات در انتشار اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی،گفت: شبکه‌های اجتماعی به لحاظ منبع نمی‌توانند رقیب مطبوعات سنتی باشند.
کد خبر: ۵۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ - 08November 2015

بررسی رقابت شبکه‌های اجتماعی با مطبوعات در انتشار اخبار

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، امیدعلی مسعودی در خصوص رقابت شبکههای اجتماعی با مطبوعات سنتی در انتشار اخبار و مطالب اظهار داشت: کارکرد این دو حوزه با هم فرق دارد چراکه شبکههای اجتماعی محدوده کوچکتری را در برمیگیرد اما در عین حال کارکرد اطلاعرسانی نیز دارند.

 
وی ادامه داد: البته اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی دنیایی متفاوت از منابع سنتی اخبار و اطلاعات دارد هم به لحاظ نرمافزارهایی که بکار میگیرند و هم اینکه در نهایت میان چند هزار عضو آن شبکه اطلاعات دست به دست میشود و ضمنا نوع اطلاعرسانی آن شبیه به میزگرد است.
 
این استاد علوم ارتباطات همچنین در خصوص تفاوت انتشار اخبار و اطلاعات در شبکههای اجتماعی و موبایلی با روزنامهنگاری شهروندی، تصریح کرد: روزنامهنگاری شهروندی نوعی خبرنگاری آماتور است که لزوما اصول خبرنویسی در آن رعایت نمیشود. این نوع روزنامهنگاری در فضای مجازی از جمله وبلاگ، وبسایت و میکروبلاگها بیشتر رخ میدهد.
 
وی افزود: در شبکههای اجتماعی علایق و نگرانیها مورد بحث قرار میگیرد و میتواند تبدیل به یک کمپین شود اما جنس اطلاع رسانی آن به سرعت سایر وسائل ارتباط جمعی نیست و در واقع بیشتر گفتوگو در آن اتفاق میافتد و اصل ماجرا بر همین گفتوگو استوار است.
 
مسعودی خاطرنشان کرد: این شبکهها تاکنون حداقل به لحاظ منبع نتوانستهاند رقیب مطبوعات سنتی باشند، نه تنها منبع اطلاعات، بلکه ارزشهای خبری و تیتر نیز در این حالت تحتالشعاع قرار میگیرد اما در نهایت مطبوعات سنتی از بین نمیروند و تنها تکامل بخش هستند.
منبع: دانشجو
نظر شما
پربیننده ها