بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات/

بازتاب سخنان رییس جمهوری در رسانه های جهان

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت و هریک از رسانه ها تلاش کردند تا با برگزیدن تیترهای مختلف به تحلیل سخنان رییس جمهوری و وضعیت مطبوعات ایران بپردازند.
کد خبر: ۵۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ - 09November 2015

بازتاب سخنان رییس جمهوری در رسانه های جهان

به گزارش گروه اخبار داخلی رسانه های دفاع پرس، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز یکشنبه در تلاشی آشکار برای محافظت از روزنامه نگاران، خواستار اعمال مقررات شفاف تر رسانه ای شد.

این رسانه در گزارشی افزود: روحانی یک میانه روی عملگرا بوده که خواهان بهبود روابط ایران با غرب است، ضمن این که از توافق هسته ای حمایت کرده است.

رویترز افزود: روحانی در سخنانی که به طور واضح اختلافاتش با تندروها را نمایان می کرد، گفت که مقررات شفاف باعث می شود که هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه یا جمله نتوانند آزادی مطبوعات را به خطر اندازند.

روحانی چندی پیش از قوه قضائیه خواست در برخورد با جرایم سیاسی و امنیتی، شفاف تر عمل کند.

تارنمای اینترنتی دویچه وله آلمان نیز عنوان روحانی می گوید، گاهی بعضی رسانه ها نقش پلیس مخفی را ایفا می کنند، نوشت: رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود در نمایشگاه مطبوعات گفته است که با مطالعه برخی نشریات می توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.

دویچه وله نوشت: رییس جمهوری ایران از حاشیه امنیتی دایمی که برای برخی رسانه ها در کشور ایجاد شده، انتقاد کرده و آن را غیر قابل تحمل خوانده است.

حسن روحانی با مقایسه عمر کوتاه رسانه های ایران با عمر چند صد ساله رسانه های معتبر بین المللی از جمله تایمز لندن و نیویورک تایمز افزوده که بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات و رسانه است و این که رسانه ای که هنوز متولد نشده و بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می گیرد. کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند.

او با بیان اینکه ایران به یک نظام مطبوعاتی شفاف با قوانین و مقررات روشن نیاز دارد، اضافه کرده است که اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.

حسن روحانی در ادامه سخنانش تأکید کرده که هر مأمور امنیتی نمی تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد و پایگاه هایی که می توانند راجع به تنبیه مطبوعات سخن بگویند و قضاوت کنند، مشخص هستند و دارای معیارهایی معین اند.

بی.بی.سی نیز عنوان انتقاد روحانی از برخورد دوگانه با مطبوعات را برگزید و نوشت: حسن روحانی بر لزوم وجود یک قانون برای مطبوعات تاکید کرد و به روزنامه هایی که با بودجه عمومی مردم را دلسرد می کنند، تاخت.

بی.بی.سی افزود: روحانی گفت که اگر نمک سالم باشد می شود جلوی آن را گرفت اما اگر یک وقتی نمک فاسد بشود، خیلی کار سخت می شود.'

روحانی افزود: 'نمی شود که در کشور برخی رسانه ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصون باشند و حاشیه امنی داشته باشند و نه تنها هر چه می خواهند بنویسند که نقش پلیس مخفی را ایفا کنند به طوری که از برخی نشریات می توان فهمید فردا چه کسی بازداشت یا توقیف می شود و ریختن آبروی چه کسی در دستور کار است.

رییس جمهوری ایران افزود: قوه قضائیه ما باید مامن جامعه باشد.

در همین پیوند، رادیو فرانسه نیز در گزارشی گفت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته که توقیف نشریات باید آخرین گزینه در برخورد با رسانه ها باشد و برخورد با رسانه ها نیز وظیفۀ وزارت ارشاد، قوۀ قضاییه و هیأت نظارت بر مطبوعات است.

حسن روحانی، فقدان معیار در برخورد با مطبوعات را مورد انتقاد قرار داد و افزوده که هر مأمور امنیتی نمیتواند برای مطبوعات و نشریات معیار باشد.

وی برخورد دایمی با رسانه ها و روزنامه نگاران را دلیل اصلی ناپایداری یا به تعبیر خود او، جوانمرگی مطبوعات و رسانه ها در کشور دانسته و اضافه کرده که کشور، نیازمند مطبوعات شفاف و مقررات و قوانین روشن است.

او به همین دلیل فقدان قانون روشن در حوزۀ مطبوعات را مورد سرزنش قرار داد و گفته که اگر قانون روشن باشد، هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.

رییس جمهوری ایران در ادامۀ انتقادهایش به بی قانونی در حوزۀ مطبوعات و رسانه های کشور، سیاست یک بام و دو هوا در قبال دستۀ دیگری از مطبوعات را محکوم کرد که به گفتۀ او، همواره از حاشیۀ امن امنیتی برخوردارند و برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل نیز مصون هستند.

رییس جمهوری ایران این آشوب و بی عدالتی را در حوزۀ مطبوعات غیرقابل تحمل خواند.

او دورۀ رسانۀ یک طرفه را رو به پایان دانست و ناامید کردن مردم را در وضع حاضر، همانند ایراد تهمت و افترا ضدانقلابی ترین رفتار ارزیابی کرد.

حسن روحانی از کسانی که بذر ناامیدی در دل مردم ایران می پاشند، خواسته که از وضع برخی کشورهای منطقه نظیر عراق عبرت بگیرند و میان مردم شکاف نیندازند.

رییس جمهوری ایران در پایان سخنانش خواستار برگزاری انتخابات سالم در اسفند ماه شد و گفته که همه باید بتوانند افراد موردنظرشان را در لیست انتخاب شونده ها ببینند.

خبرگزاری فرانسه نیز از تهران گزارش داد: روحانی به نمایندگان حدود 600 رسانه در یک رویداد مطبوعاتی در تهران گفت که برخی ادعای انقلابی بودن دارند اما انقلابی بودن به معنی دروغ نگفتن است و به معنی این است که دیگران را متهم نکنیم.

وی افزود: انقلابی بودن به معنی امید دادن به مردم است.

روحانی گفت: دولت باید مورد انتقاد قرار گیرد؛ قوه قضاییه باید مورد انتقاد قرار گیرد؛ مجلس باید مورد انتقاد قرار گیرد اما انتقاد به معنی بدگویی، اهانت یا دروغگویی نیست.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و صدای آمریکا نیز فرازهایی از سخنان رییس جمهوری را منتشر کردند و به تجزیه و تحلیل وضعیت رسانه های ایران و سخنان دکتر روحانی پرداختند.
 

نظر شما
پربیننده ها