وزیر ارشاد در یادداشتی خطاب به رسانه ها:

رسانه‌ها نقش میانجی‌گری را در روابط اجتماعی بر عهده دارند

علی جنتی وزیر ارشاد در نخستین بولتن نمایشگاه مطبوعات که توسط روزنامه جهان صنعت منتشر شد در سرمقاله‌ای درباره نقش رسانه‌ها نوشت.
کد خبر: ۵۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ - 07November 2015

رسانه‌ها نقش میانجی‌گری را در روابط اجتماعی بر عهده دارند

به گزارش خبرنگار فرهنگی دفاع پرس، نخستین شماره بولتن بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی، توسط روزنامه «جهان صنعت» منتشر شد. بولتنی که سرمقاله آن به قلم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او در مقاله خود درباره نقش رسانهها در جامعه و تعهدات و تاثیر آنها سخن گفته است:

«در عصر ارتباطات و رسانههای ارتباط جمعی نقش قابل توجهی در بالا بردن سطح آگاهی مردم دارند. دنیس مککوئیل نظریهپرداز بزرگ حوزه مطالعات ارتباطی و رسانهای در کتاب درآمدیبر نظریه رسانههای جمعی مینویسد که «رسانهها نقش میانجیگری را در روابط اجتماعی بر عهده دارند.» این نقش میانجیگری وقتی پررنگتر میشود که رسانهها، اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی، سیاسی، تحولات اجتماعی، اخبار و حتی مسایل امنیتی تولید و توزیع میکنند.

در دنیای امروز جامعهای توسعه یافته تلقی میشود که در آن مطبوعات با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش شایستهای در بالا بردن آگاهیهای گوناگون و ضروری به عهده داشته باشند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری کنند. به این ترتیب مطبوعات و رسانهها میتوانند در زمینه توسعه فرهنگی عامل آمیختگی، توازن و پیوند دادن به باورهای اصیل اعتقادی و سنتهای بارور جامعه باشند و باعث پویایی افکار شوند. کارکرد رسانههای در عصر ارتباطات، بیشک در همه عرصهها انکارناپذیر است و از مطبوعات آزاد به عنوان رکن چهارم دموکراسی و مردمسالاری در کشورها یاد میشود.

 این همه در حالی است که رسانهها باید نقش انتقالی پیامها را شفاف، موثق و درست ارایه کنند چرا که در غیر این صورت رسانه موجودیت خود را زیر سئوال میبرد و جامعه مخاطب و افکار عمومی هم بهای گزافی میپردازند.

رسانههای رسالت سنگین و مهم اطلاعرسانی و آگاهی بخشی در جامعه را نیز بر عهده دارند. انعکاس اخبار، نقد، نظارت،تجزیه و تحلیل و شفافسازی از جمله وظایف اهل قلم است. توسعه فرهنگی به عنوان وجه فرهنگی توسه ملی باید بتواند راهبردهای لازم را برای کشف و شکوفایی عناصر مساعد در فرهنگ جامعه به کار گیرد. از این رو توسعه فرهنگی باید جامعه را در کسب و رشد اصالتها، خلاقیتها و فضیلتهای اجتماعی به مدد بازشناسی و باز آفرینی فرهنگ مستعد خودی یاری دهد. کلام صادقانه و نقد منصفانه مطبوعات به عنوان میانجیگران روابط اجتماعی در این میان میتواند راه همگانی کردن فرهنگ را بگشاید و در عین حال با مشارکت دادن تمامی افراد جامعه در رشد فرهنگ بومی و تقویت و گشترس رقابتهای سازنده نقشی مهم ایفا کند.

امیدوارم برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بتواند در تقویت این نقش رسانههای کشور گامهای بلندی بردارد. اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و برای همه دستاندرکاران برگزاری نمایشگاه و اصحاب رسانه و مطبوعات آرزوی موفقیت دارم. »

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار