بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات/ مرتضی سرهنگی در گفتگو با دفاع پرس:

نوشتن از جنگ کار سربازان است؛ نه مورّخان/ ایجاد صحنه درام با تقابل «زن» و «جنگ»

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: خاطرات جنگ را سرباز می‌نویسد؛ نه ادیب و مورخ. پس از اتمام جنگ با بازگشت رزمندگان و اسرا، آنان قلم در دست می‌گیرند و با ثبت وقایع و خاطرات در جبهه‌ی دیگر، دفاع را ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ - 12November 2015

نوشتن از جنگ کار سربازان است؛ نه مورّخان/ ایجاد صحنه درام با تقابل «زن» و «جنگ»

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و از پایهگذاران جریان ثبت خاطرات دفاع مقدس ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به اینکه ادبیات جنگ در حال حاضر به بلوغ رسیده است، اظهار کرد: ادبیات جنگ با شلیک اولین گلوله در جنگ آغاز شده، در زمان جنگ رشد کرده و پس از جنگ به بلوغ میرسد. امروز ما در دوره بلوغ ادبیات جنگ هستیم.

وی ادامه داد: خاطرات جنگ را سرباز مینویسد؛ نه ادیب و مورخ. پس از اتمام جنگ با بازگشت رزمندگان و اسرا، آنان قلم در دست میگیرند و با ثبت وقایع و خاطرات در جبههی دیگر دفاع را ادامه میدهند.

سرهنگی با بیان این مطلب که خاطرات جنگ مقدمه شناخت جنگ است، تصریح کرد: در تمام جنگهایی که در دنیا رخ میدهد اینگونه است که پس از اتمام جنگ، ادبیات جنگ آغاز میشود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به مستند و تاثیرگذار بودن کتابهای دفاع مقدس، بیان کرد: نوشتن از دوران دفاع مقدس نیازی بیپایان است. روند چاپ کتابهای این حوزه کُند ولی تاثیرگذار و مستند است.

وی ادامه داد: جنگ دو روایت دارد؛ که شامل روایت واقعه و انسانی است. در روایت واقعه شرح عملیاتها، تاکتیکها، نقشهها و حضور تیپ و لشکرها بیان میشود؛ که این نوع کتابها در دانشگاههای افسری و نظامی کاربرد دارد. خاطرات رزمندگان و خانواده شهدا نیز جزو روایت انسانی جنگ محسوب میشود.

سرهنگی با اشاره به تاثیرگذار بودن کتاب خاطرات زنان از جنگ، گفت: جنگ ضد زندگی، و زن مظهر زندگی است؛ زمانی که این دو مقابل یکدیگر قرار میگیرند، صحنه درام شکل میگیرد و تاثیرگذار میشود.

وی تصریح کرد: اگر حوزه کتابهای دفاع مقدس تخصصی باشد، یعنی خبرنگارانی تربیت شوند که فقط در حوزه آثار ادبی و هنری دفاع مقدس فعالیت کنند، ضعف و خلأ در این حوزه از بین میرود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها