بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون نشست ژنو ۲

گفت‌وگو تنها راه حل بحران سوریه است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای در خصوص نشست ژنو 2 درباره سوریه مواضع خود را بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰ - 22January 2014

گفت‌وگو تنها راه حل بحران سوریه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی جدی از حضور گروههای تروریستی در سوریه معتقد است اولویت هر گونه تحرک منطقهای و بینالمللی در ارتباط با سوریه، باید بر اساس مقابله با تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چارهاندیشی جدی برای توقف تروریسم در سوریه، اثبات میشود.

رشد تروریسم در سوریه خطری است که همه کشورهای منطقه و فرامنطقه را تهدید میکند. جنایتهای تروریستها علیه شهروندان سوریه، جنایت علیه بشریت است و حامیان تروریستها در قبال آن مسؤولند و باید به تعهدات خود در خصوص قطع ارسال سلاح و نیروهای مسلح به داخل سوریه عمل کنند.

بیتردید معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رأی مردم سوریه از طریق مکانیزم انتخاباتی اطمینان بخش باشد. تضمین موقعیت هر گونه راهحل سیاسی، احترام به رأی مردم سوریه است و تحمیل اراده خارجی بر اراده مردم سوریه، به بنبست منتهی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از وخامت اوضاع انسانی در سوریه ابزار نگرانی شدید مینماید و مخاصره اقتصادی و اقدامات گروههای تروریستی عامل مهم این وضعیت میباشد و مراتب تأسف خود را از اینکه گروههای تکفیری شرایط نامناسبی را در سوریه بوجود آوردهاند و همچنان مورد حمایت خارجی هستند ابراز مینماید.

جمهوری اسلامی ایران تنها راهحل بحران سوریه را راهکار سیاسی از طریق گفتوگو میان همه طیفهای جامعه سوریه میداند و بر این اعتقاد است که برای خروج از وضعیت کنونی ضروریست کمیته آشتی ملی با حضور همه گروههای معارض، نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان آحاد مردم سوریه که در داخل دارای پایگاه اجتماعی هستند، شکل بگیرد. بدیهی است که آینده نظامی سیاسی سوریه میتواند در چارچوب توافقات درون کمیته آشتی ملی ترسیم شود. در این رابطه تأکید مینماید که جمهوری اسلامی ایران دارای طرح سیاسی واقع بینانه با محور قرار دادن خواست و حقوق مردم سوریه میباشد و آمادگی دارد تلاشهای واقعبینانه، مؤثر و سازنده در این زمینه را همراهی نموده و بر همین مبنی مساعدت و کمک نماید.

موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مشارکت در نشست ژنو، از ابتدا صریح، روشن و ثابت بوده و همواره بر مشارکت بدون پیششرط در این نشست تأکید گردید. در این جراچوب و به منظور کمک به یافتن راهحل سیاسی برای بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران به دعوت دبیر کل سازمان ملل متحد پاسخ مثبت داد. اما برخی طرفها با اعمل فشار و اصرار بر مواضع خود، مانع از این امر شدند. موجب تأسف است در حالی که برخی طرفهای حامی تروریستها در این نشست دعوت شدهاند، از جمهوری اسلامی ایران که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارد، با پیششرط دعوت به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها