واکنش ها به عدم حضور ایران در ژنو 2

امریکا، انگلیس و فرانسه به همراه گروه های شورشی سوریه از تصمیم دبیر کل سازمان ملل در پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 استقبال کردند.
کد خبر: ۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹ - 21January 2014

واکنش ها به عدم حضور ایران در ژنو 2

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود انتقاد روسیه از عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، امریکا و متحدان آن از تصمیم اخیر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در پس گرفتن دعوت از ایران به منظور شرکت در کنفرانس ژنو 2 استقبال کردند.

امریکا که روز گذشته نیز مخالفت خود با دعوت دبیر کل از ایران را نشان داده و این دعوت را مشروط اعلام کرده بود از تصمیم بان کی مون در پس گرفتن دعوت از ایران استقبال کرد. در این رابطه  "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از لغو دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 در بیانیهای اعلام کرد: ما امیدواریم که در پی بیانیه امروز، تمامی احزاب هماکنون بتوانند بازگردند و بر وظیفهای که برعهده دارند و آن پایان دادن به رنج مردم سوریه و آغاز فرایندی در جهت گذار سیاسی از موعد گذشته متمرکز شوند.

بر خلاف این موضع گیری امریکا، روسیه به شدت از پس گرفتن دعوت از ایران انتقاد کرد. "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از مخالفان سوری برای قرار دادن پیش شرط برای شرکت در کنفرانس ژنو2 تاکید کرد که عدم دعوت از ایران در این کنفرانس یک اشتباه غیرقابل بخشش است. این دیپلمات روسی گفت: فراهم نکردن امکان آنکه نقش آفرینان اصلی در منطقه خاورمیانه در این کنفرانس شرکت داشته باشند، اشتباهی غیرقابل بخشش است. کسانی که چنین ضرورتی را زیر سئوال میبرند، آشکارا به حل و فصل بحران سوریه علاقه نداشته و در این جهت گام بر نمیدارند.

انگلیس و فرانسه نیز در همراهی با امریکا از پس گرفته شدن دعوت از ایران استقبال کردند. در این رابطه، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس تصمیم دبیر کل در پس گرفتن دعوت از ایران را تصمیم به جا توصیف کرد. وی مدعی شده است اگر ایران هدف تشکیل دولت انتقالی را نمی پذیرد بهتر است در مذاکرات صلح سوریه حضور نداشته باشد.

در همین راستا، فرانسه نیز از عدم حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه استقبال کرد. خبرگزاری دولتی فرانسه با پوشش خبر تصمیم بان کی مون اعلام کرد از آنجا که ایران مخالف شکل گیری دولت انتقالی در سوریه است بهتر است در مذاکرات مشارکت نداشته باشد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار