همکاری ارتش و عشایر سنی عراق برای نبرد با القاعده

درگیری‌ها میان نیروهای مسلح عشایر سنی‌مذهب عراق با پشتیبانی نیروهای دولتی این کشور با نیروهای گروه دولت اسلامی عراق و شام مرتبط با القاعده در استان انبار برای سومین روز پیاپی ادامه دارد.
کد خبر: ۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴ - 04January 2014

همکاری ارتش و عشایر سنی عراق برای نبرد با القاعده

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رویترز، درگیریها میان نیروهای مسلح عشایر سنیمذهب عراق با پشتیبانی نیروهای دولتی این کشور با نیروهای گروه دولت اسلامی عراق و شام مرتبط با القاعده در استان انبار برای سومین روز پیاپی ادامه دارد؛ این در حالی است که سران عشایر میگویند که اقدام عشایر در جنگ با نیروهای القاعده بر پایه توافق با دولت عراق صورت میگیرد که شامگاه پنجشنبه با هدف مقابله با القاعده حاصل شد.

طی این درگیری ها، صدها نفر از افراد مسلح اسلامگرا در حالی که لباسهای مشکی به تن دارند، پرچمهای القاعده را بر افراشتهاند و مجهز به اسلحه اتوماتیک و خودروهای حامل توپ و ضد هوایی هستند، جمعه ۱۳ دی با افراد مسلح عشایر در خیابانهای شهر رمادی مرکز استان انبار، درگیر شدند . این در حالی است که برخی گزارشها از کشته شدن فرمانده گروه دولت اسلامی عراق و شام به همراه دهها نفر دیگر از افراد تحت امرش در این درگیریها حکایت دارد.

گفتنی است ورود نیروهای القاعده به این شهرها پس از خروج ارتش از آنها صورت گرفت. نوری مالکی نخست وزیر عراق به منظور کاهش تنشها میان دولت و عشایر سنیمذهب، فرمان خروج ارتش از شهرهای استان انبار را صادر کرده بود.

به گزارش رویترز، یکی از سران عشایر که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: "نمیتوان به القاعده اجازه داد که جای پایی در الانبار داشته باشد".

او افزود: "نبرد سنگین است و با توجه به پنهان شدن نیروهای القاعده در مناطق مسکونی، پیچیده است."

شیخ رافع عبدالکریم ابوفهد که رهبری نیروهای عشایر برای مقابله با القاعده را بر عهده دارد هم گفت: "آنها جنایتکاران تندرو هستند و میخواهند کنترل شهر را در دست گیرند و همه را بکشند."

در این ارتباط، "شیخ احمد ابو ریشه" سخنگوی نیروهای الصحوه از کشته شدن ۶۲ تن از نیروهای دولت اسلامی عراق و شام از جمله ابو عبدالرحمن البغدادی فرمانده آنها در انبار خبر داده است. نیروهای الصحوه، شبهنظامیان سنیمذهب هستند که از چند سال پیش، به دولت عراق در جنگ با گروههای تندروی اسلامگرا، کمک میکنند.

پلیس عراق هم از کشته شدن ۳۲ غیر نظامی در جریان درگیریهای شهر فلوجه خبر داد.

گفتنی است دولت اسلامی عراق و شام نام تشکیلات مرتبط با القاعده است که ابتدا با نام دولت اسلامی عراق، تنها در عراق فعالیت داشت. اما با گسترش جنگهای داخلی در سوریه، این گروه فعالیت خود را در این کشور نیز گسترش داد و نام دولت اسلامی عراق و شام را برای خود برگزید.
 

نظر شما
پربیننده ها