روحانی عراقی در گفتگو با دفاع مقدس:

احتمال پیروزی پر رنگ شیعیان در انتخابات آتی عراق وجود دارد

مدرس دانشگاه آل البیت (ع) قم و کارشناس عراقی گفت: شیعیان در لیست های انتخاباتی احزاب مختلف حضور دارند و احتمال حضور بیشتر شیعیان در پارلمان بیش از پیش وجود دارد.
کد خبر: ۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰ - 11January 2014

احتمال پیروزی پر رنگ شیعیان در انتخابات آتی عراق وجود دارد

حجتالاسلام والمسلمین "هاشم ابوخمسین" روحانی عراقی و عضوهیئت علمی دانشگاه جهانی آل البیت(ع) قم در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه انتخابات آتی عراق یک حماسه سیاسی و تجربه جدیدی برای ملت عراق است گفت: شیعیان در لیست های انتخاباتی احزاب مختلف حضور دارند و احتمال حضور بیشتر شیعیان در پارلمان بیش از پیش وجود دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به طرح رژیم صهیونیستی با همکاری عربستان برای تفرقه افکنی میان شیعیان تاکید کرده است. در ادامه متن کامل گفتگوی حجتالاسلام والمسلمین هاشم ابوخمسین روحانی عراقی و عضوهیئت علمی دانشگاه جهانی آل البیت(ع) با  خبرگزاری دفاع مقدس را بخوانید:

در دوسال اخیر شاهد برنامه ریزی های گسترده برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج در عراق و شبیه سازی بحران سوریه در این کشور بوده ایم؛ موضوعی که با فعالیت نیروهای تروریستی و تکفیریِ داعش در عراق و سوریه جلوه بیشتری به خود گرفت.

لذا به نظر شما مهمترین دلیل ناآرامیهای کنونی عراق چیست؟

آنچه در حال حاضر قطعی و مسلم است، دخالت مستقیم عربستان و قطر در نا آرامیهای عراق است. هزینه انفجار هر ماشین مجهز به «تی ان تی» و فردی که عملیات را انجام می دهد حدود، 45 هزار دلار است واین رقم از سوی دو کشور مذکور با حمایت آمریکا انجام می شود.

آیا اخراج منافقان از پادگان اشرف هم ارتباطی با نا آرامیهای اخیر در عراق دارد؟

گروهک منافقین ضعیف تر از آن هستند موجب نا آرامیهای گسترده در عراق باشند چراکه از لحاظ امکانات و افراد خبره در مضیقه اند، ما معتقدیم این نا آرامیها توسط امریکا و با پول عربستان و قطرانجام می شود، این افراد بمب گذار اغلب از کشورهای عربی همچون تونس و عربستان سعودی هستند و با هدف و ایدئولوژی حمایت از صدام دست به چنین اقداماتی می زنند و برخی اهل سنتِ افراطی و یا بعثی ها که در جامعه نفوذ دارند، از طریق رسانه ها از منافقین حمایت کرده و از آنها به عنوان مظلوم و وفادار به کشورشان یاد می کنند! ما در قضیه این پادگان تنها به دنبال اخراج آنها از کشورمان بودیم.

همان طور که می دانید نخست وزیر عراق در هفته گذشته عملیات جدی نظامی علیه تروریستهای داعش در استان الانبار به عمل آورد که حتی عشایر و بسیاری از اهل سنت عراق نیز از این اقدام حمایت کردند. 

با توجه به این موضوع، نوری مالکی قبل از این چه اقداماتی برای کاهش عملیات تروریستی در خاک عراق و افزایش همدلی و وحدت بین مردم عراق داشته است؟

دشمنان عراق در داخل و خارج این کشور متعدد هستند، آمریکا، اسراییل، قطر، عربستان و عوامل آنها در ترکیه، اردن، یمن وامارات و تونس و الجزایر از جمله دشمنان دولت و ملت عراق هستند که کنترل مرزها را با مشکل روبرو می کنند، از سوی دیگر زمانی که نایب و مشاور رییس جمهور تروریست باشد، مسلماً در داخل سیستمهای امنیت دخالت می کنند و از تجمعات و مناسبات دینی اطلاع کامل دارند، در چنین شرایطی نوری مالکی اقدامات مختلفی را انجام داد: تاسیس وزارتخانه ای با هدف ایجاد صلح میان احزاب مختلف که در واقع این اقدام انعکاس طبیعی جامعه بود. همچنین احداث موسسات اجتماعی که مختص شیوخ عشایر بود وعشایر جنوب را به غرب که اهل تسنن بودند مرتبط می کرد از دیگر اقدامات نخست وزیر عراق است. برگزاری چند کنگره توسط حجت الاسلام حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که شیوخ عشایر در آن تجمع کردند و تاکید بر زندگی مسالمتآمیز داشتند، از دیگر برنامه های وحدت بخش مورد حمایت دولت نوری مالکی بود. از جهت اقتصادی در راهپیمایی های اعتراض آمیز چند ماه پیش عراق سه استان "الانبار"، "تکریت" و "موصل" با حمایتها و کارشکنی های عربستان و قطر از دست دولت خارج شد، این دوکشور مردم را به بهانه نداشتن برق و شرایط بد اقتصادی تحریک می کردند تا در تظاهرات شرکت کنند در چنین شرایطی نخست وزیر، نایب خود را که از اهل سنت بود، برای رایزنی به این مناطق فرستاد، اما او راکتک زدند، ولی با تمام حمایتهای مالی و روزانه این دوکشور برای ایجاد آشوب در عراق نوری مالکی تمام سعی خود را برای برقراری امنیت میکند، چراکه هرگونه تفرقه به نفع او و دولتش نیست. در حال حاضر نظریه پرداز این دو کشور یعنی قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای اهل اسلام درقطر فتوا علیه شیعیان می هد وبرای جنگ در سوریه از اهل تسنن دعوت به عمل می آورد.

در شرایط سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی عراق که برخی از سلفیون در نظام نیز رسوخ کردند، برخورد نوری مالکی بسیار سنجیده است به طوری که گاه در آشوبهای اخیر که به شیعیان توهین شد، ایشان موضع صبر را اتخاذ کرد تا دست کشورهایی چون عربستان و قطر بهانه ای برای دامن زدن به اختلافات ندهد.

نقش صهیونیسم بعد از سقوط صدام در تحولات عراق چگونه است؟

بعد از کشته شدن صدام و ورود نیروهای خارجی به خاک عراق، اولین گام دشمنان عراق کشتن علما و دانشمندان اتمی و دانشگاهی عراق بود، در آن زمان برخی از یهودیان عراقی به کشور بازگشتند و در مناطقی از عراق به بهانه اینکه محل حضور پیامبر بنی اسراییل هست در قالب طرح صهیونیستی منطقه ای را به نام "ذی الکفل" نام گذاری کردند و مناسبات اقتصادی با کردستان عراق ایجاد کردند و اردوگاهی را برای تمرینات نظامی در این بخش از عراق ایجاد کردند. در آن زمان، بسیاری از مسوولان کردستان و برخی از اهل تسنن به اسراییل سفرکردند.

دزدیده شدن آرشیو اسناد یهودیان عراقی به دست صهیونیستها و انتقال آن از عراق به آمریکا و از آنجا به اسراییل از دیگر کارشکنی های صهیونیستها است. این اسناد پس از پیگیری دولت به عراق باز گردانده شد، اما توسط اسراییل از آنها کپی برداری شده بود.

جنگ میان عراق واسراییل در سال 1973میلادی که عراقی ها تا نزدیک تل آویو پیش رفتند در زمان قبل از صدام دلیلی بر انتقام گیری صهیونیستها از مردم عراق است و این دشمنی دوسویه وجود دارد، به خصوص که صهیونیستها می دانند شیعه یک مذهب پیروز در آینده است و قصد نابودی اسراییل را دارد، بنابراین رژیم صهیونیستی در دوجنگ سالهای 1991 و 2003 سعی کرد، از مواد سرطان زا و اورانیوم بویژه در مناطق شیعه نشین استفاده کند.

از سوی دیگر در راستای اقدامات خود برضد عقائد شیعه از افراد ساختگی که ادعای انتساب به امام زمان می کنند حمایت می کند و از طریق هماهنگی با عربستان سعودی تلاش دارد، تا میان شیعیان تفرقه افکنی کند.

نقش علمای عراق اعم از شیعه و سنی در هدایت تحولات اخیر راچگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر علمای تشیع نقش بزرگ، موثر، ایجابی و عملیاتی در عرصه های سیاسی و اجتماعی ایفا می کنند و ضامن امنیت عراق چهار مرجع تقلید شیعه هستند. این مراجع با رهنمودها و فتاوایی که صادر می کنند، موجب حسن معاشرت با اهل تسنن وکردها می شوند، این رفتار در حالی در میان علمای تشیع دیده می شود، که بسیاری از شیعیان مظلومانه به شهادت می رسند اما به خاطر مصالح اسلام ومسلمین چنین اقداماتی از سوی عالمان تشیع انجام می شود.

اما علمای اهل تسنن به دو گروه تقسیم می شوند: گروهی که علنا در تلویزیون و ماهواره علیه شیعیان فتوا داده و توهین می کنند و آنها را تکفیر و حکم به کشتن شیعیان می دهند و گروهی دیگر از این علما با عنوان "تجمع علمای اهل عراق" به نفع مصلحت عمومی نظام و کشور عمل می کنند و مخالف هر گونه تضعیف و تخریب نظام هستند، ضمنا چند موسسه به طور جداگانه مانند "دیوان وقف سنی و سایر ادیان" هست که رییس اوقاف به عنوان وزیر در کابینه دولت حضور دارد.

در انتخابات پیش رو در عراق چه احزاب وگروه هایی مشارکت دارند؟

امید داریم دولتی که در آینده روی کار می آید، بسیار  قویتر از دولت فعلی باشد، ما نیاز به زمان بیشتری داریم، عراق یک کشور اشغال شده بود اما بعد از تشکیل دولت و تدوین قانون اساسی، فرصت های زیادی فراروی مردم عراق قرار گرفت.

در حال حاضر انتخابات پارلمانی پیش روی ما یک حماسه سیاسی و تجربه جدید برای ملت عراق محسوب می شود. تمام احزاب سیاسی شیعی به شکل متفرق وارد انتخابات می شوند از این رو تعداد آرای صندلی های اختصاص یافته به شیعیان بیشتر می شود. در گذشته شیعیان در یک لیست بودند و شانس حضور آنها کمرنگ بود، اما با تصویب قانون جدید انتخاباتی امید بیشتری برای اتحاد و همبستگی شیعیان در پارلمان وجود دارد. انتخابات در اوایل سال آینده فصل بهار برگزار می شود و شعار انتخاباتی ما این است، "قبل از انتخابات رقابت شریف بعد از انتخابات اتحادقوی".

وضعیت رسانه های شیعی در عراق نسبت به گذشته چگونه است؟

در گذشته یک شبکه شیعی در عراق وجود نداشت، اما امروزه 50 شبکه شیعی که منطق ما از جهت سیاسی و اجتماعی و دینی  را بیان می کند در عراق وجود دارد. تمام این تحولات در حالی اتفاق می افتد که در جبهه معارض عربستان سعودی دستور داده است لشگری در اردن به نام "جیش محمد" تشکیل شود و 50 هزار نیرو را برای ضربه زدن به کشورهای معارض آمریکا و اسراییل مانند ایران و سایر شیعیان و عملیات های مختلفی در خارج از این کشور را هدایت کنند که بسیار کار خطرناکی است و باید در برابر چنین اقداماتی هوشیار باشیم.

عراق یک نقطه مرکزی، در میان شیعیان است که توانسته فرهنگ انسانی واسلامی وشیعی عراق را به عنوان آماده کردن زمینه ظهور فراهم کند، الان تابعین وپیروان بنی امیه می خواهند عراق را اشغال کنند وانتقامشان را از شیعیان عراق بگیرند، در حالی که شیعیان عراق پرچم امام حسین (ع) را بلند کردند وآنها باعث نشر وگسترش تفکرات امام حسین (ع) وامام زمان (عج) شدند.

 



 




 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار