کنفرانس ژنو 2 با تشدید اختلافات ادامه دارد

با وجود گذشت دو روز از آغاز کنفرانس ژنو 2 به نظر می رسد امکان دستیابی به یک توافق در سایه تشدید اختلافات غیر ممکن شده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴ - 24January 2014

کنفرانس ژنو 2 با تشدید اختلافات ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رویترز، در حالی امروز سومین روز کنفرانس ژنو 2 با نشست نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن و همچنین روسیه و امریکا آغاز خواهد شد که در دو روز گذشته نه تنها شاهد نزدیکی مواضع طرفین شرکت کننده در کنفرانس نبوده ایم، بلکه به نظر می رسد اختلافات میان طرفین نیز تشدید شده است.

در شرایطی که روز گذشته اعلام شد هیئت های نمایندگی دولت سوریه و مخالفان با حضور اخضر ابراهیمی وارد مذاکرات مستقیم دوجانبه خواهند شد، اخبار جدید منتشر شده نشان می دهند که امکان مذاکرات مستقیم طرفین وجود ندارد و گفتگوهای طرفین در اتاق های جداگانه و با واسطه اخضر ابراهیمی  صورت خواهد گرفت.

همچنین به نظر می رسد اختلاف مواضع امریکا و روسیه به عنوان دو بازیگر اصلی خارجی این کنفرانس نیز تشدید شده است؛ همچنان که در روز نخست کنفرانس شاهد بودیم، روسیه و امریکا دارای اختلاف نظر بسیار جدی در مورد آینده بشار اسد و سرنوشت دولت آینده این کشور هستند و این اختلافات در روز سوم کنفرانس با تفاوت دیدگاه ها در مورد نقش ایران تشدید شده است.

در این راستا، می توان گفت این احتمال به صورت بسیار جدی وجود دارد که کنفرانس ژنو 2 تنها به مکانی برای سخنرانی و اعلام مواضع طرفین تبدیل شده و توافقی از آن حاصل نشود. البته باید خاطر نشان کرد یکی از دلایل این امر نیز به عدم توجه به نقش بازیگران موثری مانند ایران بر می گردد. هر چند باید به عملکرد ضعیف سازمان ملل به عنوان نهادی بین المللی نیز توجه داشت  که عدم استقلال عمل خود را نشان داد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار