واکنش ها به دعوت ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2

انتشار خبر دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 با واکنش های مختلفی همراه شده است.
کد خبر: ۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴ - 20January 2014

واکنش ها به دعوت ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از واشنگتن پست، هر چند دعوت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از ایران برای مشارکت در مذاکرات صلح سوریه در روزهای آتی پیش از هر چیز تداعی کننده پذیرش قدرت و نفوذ منطقه ای ایران است، اما برخی بازیگران واکنش مثبتی نسبت به این موضوع اتخاذ نکرده اند.

در واقع هر چند با تحولات اخیر منطقه کشورهای مختلف غربی به خوبی متوجه نقش پر رنگ و تاثیرگذار ایران برای تثبیت وضعیت امنیتی در منطقه خاورمیانه شده اند، اما به نظر می رسد برخی از آنها همچنان حاضر به پذیرش مستقیم قدرت بازیگری ایران در تحولات سوریه نبوده و تلاش دارند با ارائه شروطی و یا اعمال فشار بر تاثیرگذاری ایران در مذاکرات صلح سوریه بکاهند.

امریکا: دعوت ایران به کنفرانس ژنو 2 مشروط است

با وجود ارسال دعوت نامه سازمان ملل برای ایران به منظور مشارکت در کنفرانس صلح ژنو 2، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتشار خبر حضور ایران در این کنفرانس گفت: در صورتیکه ایران حمایت خود از اعلامیه "ژنو۱" که خواستار گذار سیاسی در سوریه با توافق دو طرف است را اعلام نکند، دعوت از این کشور در ژنو۲ باید پس گرفته شود. در این رابطه "جن ساکی" مدعی شده است در صورتی که ایران حمایت خود از بیانیه ژنو یک را علنی نکند این دعوت میبایست پس گرفته شود.

روسیه: حل عادلانه بحران سوریه مستلزم حضور ایران است

با وجود واکنش منفی و مشروط امریکا، وزیر خارجه روسیه از دعوت از ایران برای مشارکت در مذاکرات صلح سوریه استقبال کرده است. "سرگی لاوروف" در این رابطه گفت: کسانی که با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ مخالفت میکنند، حل عادلانه بحران سوریه را خواستار نیستند. این مقام روسی تاکید کرد با توجه به این که بحران سوریه بر ثبات کل منطقه تاثیر دارد، ایران برای حل بحران سوریه کشور مهمی به حساب میآید.

انگلیس: ایران از روند انتقالی در سوریه حمایت کند

در کنار واکنش مشروط امریکا به حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به این موضوع خواستار ایفای نقش ایران در پیشبرد روند انتقال قدرت در سوریه در حمایت از مخالفان شده است. "ویلیام هیگ" گفته است: لندن از ایران میخواهد از نقش خود در ژنو ۲ برای حمایت از انتقال در سوریه استفاده کند. گفتنی است پیش از این انگلیس با حضور ایران در ژنو 2 مخالفت کرده بود و در زمان کنونی نیز با وجود دعوت از ایران خواستار اتخاذ سیاست و رویکردی همسو با غرب از ایران شده است.

فرانسه: ایران باید در راستای انتقال قدرت در سوریه ایفای نقش کند

وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به خبر دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 مواضعی یکسان با همتای انگلیسی خود اتخاذ کرده است. بدین نحو که هر چند فرانسه یکی از مخالفین حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه بود، ولی در شرایط کنونی و با مشاهده پذیرش جایگاه ایران از سوی سازمان ملل، خواستار سیاست مشخصی از سوی ایران شده است. "فابیوس" در این رابطه مدعی شده است ایران باید تشکیل دولت انتقالی در سوریه را بپذیرد.

اخضر ابراهیمی: ایران می تواند نقش مثبتی در کسب توافق داشته باشد

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از ارسال دعوت نامه به ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 استقبال کرده و خاطر نشان کرد ایران می تواند به روند کسب توافق در مذاکرات صلح کمک نماید. این مقام بین المللی که پیش از این نیز نسبت به ضرورت حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه تاکید کرده بود، با استقبال از حضور ایران در مذاکرات آتی بر نقش بازیگران منطقه ای در حل بحران سوریه تاکید کرده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار