پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی:

کنفرانس ژنو 2 یک شکست تمام عیار است

کنفرانس ژنو 2 در حقیقت جلسه بازیگران خارجی و حامیان آنها در جنگ داخلی سوریه است و تفاوت فاحش ایدئولوژیک بین گروه های حاضر و واگرا بودن بیش از حد این کنفرانس، بر شکست کامل آن تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲ - 23January 2014

کنفرانس ژنو 2 یک شکست تمام عیار است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، روزنامه امریکایی "دیلی بیست" در تازه ترین تحلیل خود با عنوان "چرا ژنو 2 شکست خواهد خورد؟" نوشت: "روسیه و غرب به امید یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله سوریه در ژنو تشکیل جلسه داده اند اما تمامی شواهد حاکی از آن است که این کنفرانس یک شکست کامل خواهد بود".

وی با اشاره به فسخ دعوت سازمان ملل از ایران برای حضور در این کنفرانس تحت فشار آمریکا نوشت: روسیه به عنوان دوست ایران در آغاز کنفرانس تاکید کرد که ایران می بایست در این کنفرانس حضور می یافت.

دیلی بیست در توضیح دلایل شکست ژنو2 ضمن اشاره به دیدگاه برخی تحلیلگران و دیپلمات ها که صرف برگزاری چنین کنفرانسی با حضور همزمان معارضان دولت سوریه و حامیان دولت را یک پیروزی می دانند، تفاوت فاحش ایدئولوژیک آنها را یکی از دلایل شکست این کنفرانس دانست و افزود: معارضان معتقدند که اسد باید از قدرت کناره گیری کند و اصرار دارند که در این کنفرانس باید مقدمات تشکیل دولت انتقالی در سوریه تدوین شود.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا که از این موضع دفاع می کند نیز تاکید کرده است که تنها راه حل موجود در نظر آنها تشکیل یک دولت انتقالی از طریق مذاکره و با رضایت طرف های حاضر است...هیچ راه دیگری وجود ندارد.

این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به نظر کاملا متفاوت بشار اسد و دولت وی که تاکید دارند این کنفرانس باید بر موضوع مبارزه با تروریسم تمرکز کند، افزود: "بشار اسد در مصاحبه با تلویزیون دولتی سوریه درگیری بین خود گروه های معارض را که جنگجویان افراطی وابسته به القاعده هستند شاهدی دال بر لزوم تمرکز این نشست بر مبارزه با تروریسم در سوریه دانست".

 وی همچنین بر اعمال فشار برکشورهایی که با فرستادن جنگجو و حمایت مالی و نظامی از سازمان های تروریستی به تروریسم در این کشور دامن می زنند، تاکید کرد.

این پایگاه خبری آمریکایی همچنین سخنان وزرای خارجه 40 کشور حاضر در ژنو2 را که از طولانی بودن روند مذاکرات صلح خبر داده اند، نشانه دیگری از شکست این کنفرانس دانست: آنها تاکید کرده اند که قرار نیست هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای حاصل شود و این فقط آغاز یک روند طولانی است.

نویسنده این تحلیل کنفرانس ژنو2 را در حقیقت مربوط به بازیگران خارجی و حامیان آنها توصیف کرد و این نشست را برای دستیابی به درک مشترکی که به پایان جنگ داخلی سوریه و شکل گیری تفاهم بین بشار اسد و معارضان منجر شود بسیار واگراˈدانست.

دیلی بیست در پیش بینی خود درباره نتیجه این کنفرانس نوشت: احتمالا در بهترین حالت برخی توافقات درخصوص آتش بس در بعضی مناطق و فراهم کردن امکان دسترسی نهادهای بین المللی به مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند،حاصل خواهد شد.این چنین توافقی به نفع اسد خواهد بود و وی به این ترتیب می تواند خود را شخصیتی انسان دوست جلوه دهد، همچنین با حصول به چنین توافقی، غرب خیال خواهد کرد که برای پایان دادن به درگیری سه ساله در سوریه کار موثری انجام داده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار