امیر عبداللهیان:

شکست ژنو ۲ از همان اول آشکار بود

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت که ناکامی نشست ژنو۲ از همان ابتدا برای آگاهان و کارشناسان مشخص بود.
کد خبر: ۱۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰ - 31January 2014

شکست ژنو ۲ از همان اول آشکار بود

 به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتوگوی ویژه خبری شبکه 2 اظهار داشت: برای آگاهان کاملا روشن بود  نشست ژنو 2 موفق نخواهد بود. یکی از دلایل این مسله انتخاب معارضان سوری منطبق با واقعیت نبود و به صرف ارتباط با جریان ها و شخصیت ها درغرب انتخاب شدند. دوم خروج بعضی از معارضان از این نشست. سوم تلاش آمریکا برای دست یافتن به خروجی مورد نظر خود، یعنی همان خروجی که در طول سه گذشته نتوانستهاند به دست بیارند.
 
وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی دعوت شدیم و به صراحت اعلام کردیم که مفاد ژنو 1 را می توانیم مد نظر قرار دهیم اما بدون هیچ شرطی... کسانی که در پنچ روز گذشته با نمایندگان دولت گفتوگو کردهاند در بهترین حالت نماینده 3 درصد مردم سوریه هستند.
 
امیر عبداللهیان گفت: حقیقت این است که در هر نشست بین المللی باید چند مسله مدنظر قرار بگیرد، اولین مسله در نظر گرفتن گروههای تروریستی در سوریه است.  دوم مسله انسان دوستانه در سوریه است، گروههای تروریستی مردم را به وحشتناک ترین به قتل میرسانند و اجازه ارسال کمک های بشر دوستانه را نمی دهند. 
 
وی خاطر نشان کرد: آمریکا با رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری مخالف بود چرا که همانطور یک مقام آمریکایی گفت می دانستند بشار اسد شرکت کند رای خواهد آورد. چرا اجازه نمی دهند بر اساس روش دموکراتیک راه حل سوریه حل شود. از ابتدا برداشت آمریکایی ها این بود که سوریه را باید با روش تصنعی شکل بگیرد الان به دنبال این هستند که با شیوه های نظامی روانی و تبلیغاتی این موضوع را در اولویت کارخود قرار دهند.
 
معاون امور عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان افزود: واقعیت این است که منطقه ما در سالهای اخیر با پدیده شومی به نام نیروهای تکفیری روبرو است که این گروهها به نام اسلام اقداماتی را انجام می دهند که اسلام در تعارض آشکار است آنها برای رسیدن به اهداف خود در همه کشورها از هر شیوه ای استفاده میکنند. جریانات خارجی پشت این گروههای تکفیری قرار دارند منابع مالی این گروهها توسط گروه های خارجی تامین می شود بخشی از آن توسط رژیم صهیونیستی تامین میشود.
 
وی همچنین افزود: بخشی نیز توسط برخی از کشورهای منطقه که با نگاهی نادرست به تحولات منطقه برای رسیدن به اهدافی خاص تامین مالی این گروهها را به عهده دارند انچه که ما به دنبال آن هستیم و سفرهایی که دکتر ظریف به منطقه به همین منظور انجام داد این گفتگوهای منطقه ای و بین المللی یکی از راه حلهایی که جمهوری اسلامی ارائه میدهد مهار گروههای تروریستی و افراطی در منطقه است که این نیازمندهمکاری کشورهای منطقه ای و بینالمللی است که این امر کاری بسیار سنگین و مهم است. بخشی از کشورهایی که ممکن است افرادی در آن باشند که با گروههای تکفیری حمایت میکنند، البته کشوری نیست که تمام از گروههای تکفیری حمایت کنند ولی برخی از افراد حمایت میکنند.
 
امیرعبدالهیان گفت: اهدافی که تکفیری ها به دنبال آن هستند نا امید کردن مردم از پیگیری مطالبتاشون است و این دید را در مردم ایجاد کنند که اگر به دنبال مطالباتشون باشند باید خون بدهند پیچیدگیهایی که حاصل شده مثل انقلابها در غرب آسیا و شمال آفریقا و بیداری اسلامی و موج دموکراسی خواهی مردم وارد فاز دوم شده است در موج دوم نبرد اراده ها در جریان است و نیروهای خارجی و تکفیری وارد شدند که این تلاشها را منحرف کنند.
 
وی اظهار داشت: طراحان و هدایتکنندگان این مسئله به دنبال تجزیه و تضعیف منطقه برای تامین اهداف رژیم صهیونیستی و برخی از بازیگران منطقه ای هستد. واقعیت این است که جمهوری اسلامی با منطق تعامل و گفتگو با طرفهای مختلفی که می توانند با گروههای تکفیری مرتبط باشند وارد گفتگو شوند تلاشها در همه زمینه ها برای شکل دهی یک گفتگو در سطح دو جانبه و جمعی برای بازگشت منطقه به ثبات و امنیت و پیشرفت جریان دارد اما موضوع سوریه و حوادث و پیامدهای آن تاثیر خود را بر کل منطقه و بین الملل گذاشته در ملاقات من سه هفته پیش با یکی از مقامات آمریکای شمالی داشتم وی گفت که ما متوجه شدیم که در یک مکانی این گروههای تکفیری در پایتخت ما جمع شدند و به افراد آموزش اقدامات تروریستی می دهند.
 
امیر عبداللهیان گفت: لبنان، اردن و کشورهای همسایه سوریه اوضاع مناسبی ندارند حتی کشورهایی مثل چین نیز نگران برگشت افراد تروریستی به کشور خود هستند، متاسفانه  حوادث اخیر سفارتمان در لبنان و ترور کارمند سفارت در یمن این حوادث را شاهد بودیم و بخشی از ان هم در عراق شاهد آن بودیم.
 
معاون وزیر خارجه کشومان همچنین اظهار داشت: کسانی که در ورای این حوادث قرار دارند درک درستی از منطقه ندارند امنیت یک مقوله تفکیک ناپذیره نمی شود در یک نقطه آتشی ایجاد شود و سایر مناطق به دور باشند. در لبنان عامل اصلی حمله به سفارت ایران ماجد الماجد بود که توسط نیروهای امنیتی دستگیر و سپس در بیمارستان درگذشت. افراد دیگری نیز در این رابطه دستگیر شدند ما نمی خواهیم تا تحقیقات ما کامل نشده کشوری را متهم کنیم آخرین تحقیقات ما تایید میکنه که حادثه سفارت ما در بیروت مرتبط است با جریانات تروریستی که با یک کشور خارجی در ارتباط هستند. به محض اینکه تحقیقات کامل شود اعلام خواهیم کرد که چه کشوری پشت این حمله تروریستی بوده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار