دعوت برای حضور در ژنو 2 اذعان به قدرت منطقه ای ایران است

با وجود مخالفت های گسترده با حضور ایران، سازمان ملل مشارکت کشورمان را یکی از زمینه های دستیابی به یک راهکار سیاسی می داند.
کد خبر: ۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲ - 20January 2014

دعوت برای حضور در ژنو 2 اذعان به قدرت منطقه ای ایران است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دعوت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 به منظور دستیابی به یک راهکار سیاسی پیش از هر چیز نفوذ و قدرت سیاسی و همچنین نقش مهم دیپلماسی کشورمان را در سطح منطقه بازگو می کند.

در واقع با توجه به تشدید خشونت ها در سوریه و تداوم بحران در این کشور به نظر می رسد با وجود برخی مخالفت های شدید با حضور ایران، سازمان ملل و مقامات بین المللی دیگر به این درک رسیده اند که دستیابی به یک راهکار سیاسی منوط به حضور و ایفای نقش ایران است. این امر را نیز باید در قدرت فزاینده ایران در میان کشورهای منطقه و قدرت دیپلماسی کشورمان با توجه به مبانی سازنده آن ریشه یابی کرد.

در این راستا می توان به مواضع چند هفته اخیر دبیر کل سازمان ملل و همچنین فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه و همچنین مقامات ارشد برخی کشورها نظیر روسیه اشاره داشت. به نحوی که با وجود مخالفت صریح و آشکار برخی بازیگران نظیر امریکا و عربستان با مشارکت ایران در مذاکرات صلح سوریه، بان کی مون و اخضر ابراهیمی بارها به نقش سازنده و مثبت ایران در حل بحران سوریه تاکید داشته اند.

همچنین با توجه به بازتاب سریع خبر دعوت از ایران از سوی سازمان ملل به منظور مشارکت در مذاکرات صلح سوریه،  می توان گفت این موضوع دارای اهمیت زیادی برای دیگر بازیگران می باشد؛ به گونه ای که با گذشت زمانی کوتاه از انتشار خبر دعوت از ایران برای مشارکت در این کنفرانس، بسیاری از خبرگزاری های مطرح کشورهای غربی و از جمله رویترز، نیویورک تایمز، بی بی سی، فرانس 24، راشا تودی و برخی رسانه های عربی به سرعت به پوشش این موضوع پرداختند.
 

نظر شما
پربیننده ها