سردار صادق حیدرخانی:

شهر سوسنگرد نمادی از نقطه اوج ایمان رزمندگان است

مسئول عملیات سپاه سوسنگرد گفت: اگر مقام معظم رهبری و دیگر یگان‌ها فقط یک روز تاخیر می‌کردند شهر سقوط می‌کرد اما خداوند به نیروها و رزمندگان اسلام عزت بخشید و نصرت خود را به آن‌ها عطا کرد تا شهر سوسنگرد در طول تاریخ ایران نمادی از نقطه اوج ایمان شود؛ ایمانی که مدافعان با شهادت خود آن را به منصه ظهور رساندند
کد خبر: ۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴ - 17November 2013

شهر سوسنگرد نمادی از نقطه اوج ایمان رزمندگان است

خبرگزاری دفاع مقدس: در آستانه ی سالروز آزاد سازی سوسنگرد سردار صادق حیدرخانی مسئول عملیات سپاه سوسنگرد که نقش موثری در فرماندهی نیروهای سپاه و بسیج درآزاد سازی این محاصره داشته است

وی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به هدف دشمن از حمله به سوسنگرد و محاصره آن اظهار کرد: کوتاهی در انتشار و تشریح درست وقایع صحنه نبرد در روزهای قبل از بیست وششم آبانماه سال 1359  در تاریخ دفاع مقدس موجب مظلومیت رزمندگان و تاریخی نگاه کردن به نقش مقام معظم رهبری در شکست حصر سوسنگرد شده است.


وی افزود: در اخبار مرتبط با تاریخ دفاع مقدس نگاهی کامل و جامع به اهداف دشمن و نتایج مقاوت در صحنه نبردی به وسعت از حمیدیه تا دهلاویه پرداخته نشده و اتفاقات درون محاصره شهر سوسنگرد نیز خوب بیان نشده است.


سردار صادق حیدرخانی هدف اصلی دشمن ازحمله و محاصره سوسنگرد را این چنین تبین کرد: سقوط شهر اهواز از طریق رسیدن به جاده  اصلی اهواز – دزفول و سقوط خوزرستان بود و علت اصلی آن گستردگی نیروهای نظامی بکار رفته، تکرار تعداد ، ممارست حمله های دشمن بر محور سوسنگرد – اهواز و تعداد کشته های دشمن و همین طور تعداد شهدای ما در این محور نشان از یک هدف مهم و ناشناخته دارد.


وی گفت: با شکست حصر سوسنگرد آروزهای رژیم بعث عراق برای اشغال اهواز و خوزستان برباد رفت و باعث شد نتیجه جنگ تحمیلی برخلاف برنامهریزیهای صدام رقم بخورد.


 برادرحیدرخانی با بیان خاطرات روزهای سخت محاصره محور سوسنگرد و صحنه تن به تن نبرد که گره گشای نقاط کور حقایق دفاع مقدس در جبهه سوسنگرد است بیان کرد: از روز 23 تا 26 آبان ماه، در طول  محاصره بدلیل قطع برق و عدم امکان شارژ باطری ها، تمامی ارتباطات با  فرماندهان در پشت جبهه قطع  و بیسیمها بلااستفاده شد بود. از 23 آبان حجم آتش خمپاره، توپخانه ای و بمباران دشمن در طول بیست و چهار ساعت بدون وقفه و بسیار سنگین  تر و گسترده تر شده بود. قطع ارتباط فرماندهی درکل جبهه با  نیروهای خطوط مقدم موجب پراکندگی و حضور آنان در شهر سوسنگرد، شده بود و ضرورت داشت تا سریعا ،  مدیریت و فرماندهی نیروهای مردمی  حاضر در شهر سرو سامانی پیدا کند.


وی ادامه داد: برای این مهم مسجد جامع شهر را مقر فرماندهی و مدیریت امور شهر سوسنگرد اعلام کردیم. از روز 21 ابان تمامی کارهای جبهه سوسنگرد از مقر تاکتیکی در کنار ورزشگاه شهر و مسجد جامع فرماندهی و سازماندهی می شد. اتفاقات متنوع بسیاری را در حوزه های نظامی و غیر نظامی شاهد بودم. از جمله، درخواست کمک رییس بانک شهر، مراجمه زنان و بچههایی  مانده درشهر و  خارج  کردن آنها ازمحاصره.


حیدرخانی افزود: مراجعات  به سپاه سوسنگرد شامل تمامی مشکلات جبهه ای به گستردگی شهرها و روستاهایی  همچون  بستان، هویزه و حمیدیه  می شد، اولویت در کارها خروج زنان و بچه های در شهر مانده بود که با گسترش آتش دشمن در شهر احتمال تلفات بیشتری از مردم را می دادیم، از طرفی وجود آنان در شهر سازماندهی و چینش دفاعی را نیز مختل کرده بود لذا چند «بلم» (قایق) تهیه و به سرعت کار سازماندهی و انتقال این افراد را انجام دادیم و مردم را از طریق باریکهای در رودخانه «کرخه کور» به سمت ارتفاعات الله اکبر در شمال حمیدیه انتقال دادیم.


وی در ادامه خاطرات آن روزها را این طور عنوان کرد: از ظهر 23 آبان حلقه محاصره شهر سوسنگرد  تنگترمی شد و دشمن کاملا جاده حمیدیه را قطع کرده و به شمال جاده نفوذ و کل ارتباط با خطوط کمک رسانی امدادی و لجستیکی از شهر اهواز را قطع کرده بود.


مسئول عملیات سپاه سوسنگرد با اشاره به رشادت های فرماندهان این عملیات گفت:شهید بزرگوار سردار تجلایی  با روحیه ای شجاعانه در تمامی لحظه های سخت این روزها در کنار من بوده و نقش بی بدیلی در دفاع جانانه و ساماندهی نیروهای رزمنده در سوسنگرد داشتند.بنده به اتفاق شهید تجلائی تصمیم گرفتیم که به دلیل سقوط جاده های ارتباطی ومواصلاتی، تمرکز قوا و امکان دفاع شهری در داخل شهر سوسنگرد خط مقدم را محدود به شهر و  تمامی نیروهای خط مقدم را شب ها به شهر منتقل و عقبنشینی تاکتیکی کرده و در سنگرهای دور تا دور شهر سوسنگرد  سازماندهی کنیم.


سردار حیدرخانی تعداد رزمندگان در محاصره و نحوه دفاع را چنین تشریح کرد: تعداد رزمندگان حاضر در محاصره سوسنگرد بالغ بر 350 نفر که شامل 250 نفر رزمندگان سپاهی از استانهای تهران، فارس، خوزستان، خراسان، بویژه شهر تبریز، همچنین «گروه بلال» و حدود 100 نفر از رزمنده های ژاندارمری و نیروهای مردمی جنگهای نامنظم  در شهر مستقر کرده بودیم.


وی ادامه داد: بنده به اتفاق شهید بزرگوار سردار تجلائی  روی نحوه مقاومت و سازمان رزم،  بحث و آن را طراحی کردیم  و بلا فاصله از عصر همان روز یعنی  24 آبان 59 تا ساعت 12 شب نقشه و راه مقاومت دور تا دور شهررا پیاده سازی کردیم . به این ترتیب بود که تمام وسایل و اقلام قابل استفاده را در یک جا جمع کرده و هر کدام از نیروها را در گروههای 9 تا 11 نفره تقسیمبندی کردیم و به هر یک از نیروها جیرهای مشخص از گلوله «آر. پی. جی» و غذا دادیم، سپس از ساعت یک تا چهار صبح روز 24 آبانماه با شهید تجلایی، هر یک از گروهها را در موقعیت ورودی و حساس شهر مستقر کردیم.


سردار صادق حیدرخانی در رابطه با نحوه ی آزادسازی سوسنگرد تصریح کرد: گویا خدا خواسته بود که بین مدافعان سوسنگرد در داخل شهر و مقام معظم رهبری در خارج از شهر هماهنگی نانوشتهای ایجاد شود. با مدیریت کلان مقام معظم رهبری، عملیات نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، ستاد جنگهای نامنظم و مردمی، از ساعت پنج صبح روز 26 آبانماه 59 برای شکست حصر سوسنگرد آغاز و در ساعت 12:30 نخستین یگان حمله کننده ایرانی به مقابل مسجد جامع سوسنگرد رسید و باقی مانده نیروها تا ساعت 14 بعد از ظهر به داخل شهر آمدند.


سردار در ادامه گفت: از صبح روز 26 آبان آتش دشمن بر روی شهر کمتر شده و بیشتر به سمت شمال شهر متمرکز بودند چرا که نیروهای ما از آن طرف وارد شهر شدند. این هماهنگی که نمادی از اراده خدا در امور بود مانع سقوط شهر شد. اگر مقام معظم رهبری و دیگر یگانها فقط یک روز تاخیر میکردند شهر سقوط میکرد اما خداوند به نیروها و رزمندگان اسلام عزت بخشید و نصرت خود را به آنها عطا کرد تا شهر سوسنگرد در طول تاریخ ایران نمادی از نقطه اوج ایمان شود؛ ایمانی که مدافعان با شهادت خود آن را به منصه ظهور رساندند.


 صادق حیدرخانی خاطر نشان کرد:سوسنگرد با تدبیر امام(ره) آزاد شد چرا که روز 25 آبان مقام معظم رهبری با بنیصدر صحبت و درخواست کردند تیپ 2 لشکر 92 زرهی در عملیات آزادسازی شرکت کند و بنیصدر هم گفت: شما به آنجا بروید و من هم دستور میدهم. ولی شب عملیات فرمانده لشکر که شهید فلاحی بود گفت: بنیصدر دستور داده تا تیپ 2 فردا بدون اجازه او وارد عملیات نشود. مقام معظم رهبری نیز این موضوع را به امام خمینی(ره) اطلاع دادند و امام نیز فرمودند: «فردا سوسنگرد باید آزاد شود!« و این سخن امام (ره)حجتی بود برای آزادسازی سوسنگرد.


گفتگو از سید محمد مشکوة الممالک

نظر شما
پربیننده ها