ناگفته های یک پیشکسوت دفاع مقدس؛

بزرگترین حماسه دفاع مقدس چگونه شکل گرفت؟

امیر سرتیپ «سید مجتبی تهامی» از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در لشکر 92زرهی نیروی زمینی ارتش با یادآوری ناگفته هایی از این ایام گفت: بزرگترین حماسه دوران دفاع مقدس در سال اول جنگ اتفاق افتاد.
کد خبر: ۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲ - 13November 2013

بزرگترین حماسه دفاع مقدس چگونه شکل گرفت؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ تهامی در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سلسله عملیات های غرب اهواز در سال اول جنگ، به ویژه عملیات آزادسازی سوسنگرد با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد به بیان خاطرات و ناگفته های دوران دفاع مقدس پرداخت.

فرمانده اسبق گردان 283نیروی زمینی ارتش گفت: در سال اول جنگ در یک طرف لشکر 92 زرهی خوزستان قرار داشت و در طرف دیگر سپاه دو ارتش عراق در ناصریه با پنج لشکر و همچنین تیپ ویژه گارد ریاست جمهوری این کشور و دو تیپ مرزی دیگر که جمع آنها نیز استعداد یک لشکر را داشتند.
 
امیر سرتیپ تهامی افزود: رژیم صدام با این امکانات به لشکر 92 زرهی ما حمله کرد که فقط دو گروه رزمی و دو گردان توپخانه در اختیار داشت. البته ناگفته نماند عزیزانی از سپاه پاسداران به صورت سپاه شهری، پاسگاه های ژاندارمری و نیروهای شجاع مردمی در این مناطق حضور داشتند.
 
امیر سرتیپ تهامی با بیان این که تناسب نظامی ما با دشمن یک به 6 بود، یادآور شد: با توجه به این تناسب و این نکته که آمادگی نیروهای ما کمتر از 40 درصد تخمین زده می شد، حماسه بزرگی رقم خورد.
 
وی ادامه داد: لشکر 92 زرهی در ساعت 12 ظهر 26 آبان 59 عملیات تأخیری را با استفاده از معابر موجود انجام داد و توانست با استتار و سکوت کامل و سپس عملیات تخریبی، یک گردان عراقی را در اختیار خود در آورده و از آنان اطلاعات خوبی دریافت نماید.
 
امیر سرتیپ تهامی به اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد اشاره کرد و گفت: اگر این اتفاق نمی افتاد، اهواز سقوط می کرد و مردم دزفول، اندیمشک، شوش و سایر شهرها آواره می شدند.
 
این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان این که ارتش عملیات تأخیری را هدایت کرد، گفت: 6 روز این عملیات در خطرناک ترین معبر با تاکتیک های ویژه و با همکاری خلبانان شجاع نیروی هوایی و توپخانه هایی که در سکوی اندیمشک قرار داده شده بود، اجرا شد و لشکر 10 عراق آرزوی عبور ازکرخه را به گور برده و جلوی آنها سد شد.
 
امیر تهامی درادامه درباره نقش ارتباطات مخابراتی در آزادسازی سوسنگرد اشاره کرد و یادآور شد: سازمان همه یکان های ارتش از مشخصه های مختلفی تشکیل می شود که هم­افزا هستند و اجرای مأموریت دیگری را تسهیل می کنند لذا در صحنه جنگ نیز از بی­سیم و تله تایپ ها در قرارگاه های عملیاتی و در مواضع پدافندی از ارتباط تلفن­های معمولی استفاده می شد و در یکان های تاکتیکی نیز تلفن­های باسیم وجود داشت که جدا از مخابرات خودشان بود.
 
وی در در ادامه افزود: هرنسلی باید تجارب خود را بدون تحریف حقایق درتاریخ ثبت کند تا آیندگان بتوانند از آن به نحوه درست بهره برداری کنند.
 
امیر سرتیپ تهامی گفت: مسائل نظامی، نیاز به دانش ویژه ای دارد که اگر از آن غفلت شود زیانبار است بنابراین علت هزینه های زیادی که ارتش ها و مراکز علمی برای این دانش می کنند این است که در جنگ کمترین هزینه را بدهند.
نظر شما
پربیننده ها