سردار نجاتی:

شکست حصر سوسنگرد رویدادی مهم است و آیندگان به آن افتخار می‌کنند

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: شکست حصر سوسنگرد در تاریخ کشور ما به عنوان یک رویداد مهم است و آیندگان به آن افتخار می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ - 16November 2013

شکست حصر سوسنگرد رویدادی مهم است و آیندگان به آن افتخار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از خراسان رضوی، سردار "نجاتی" مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی به مناسبت شکست حصر سوسنگرد، سخنران قبل از خطبههای این هفته نماز جمعه مشهد مقدس بود.

وی در ابتدا، سی و سومین سالگرد آزاد سازی سوسنگرد را تبریک گفت و در ادامه به بازخوانی این عملیات پرداخت که متن این سخنان در ذیل آمده است.

دشمن 12 لشکر را در ابتدای هجوم سراسری خود به مرزهای ایران اسلامی در سال 59 وارد عمل کرد که 5 لشکر زرهی و مکانیزه از مرز خوزستان تهاجم را شروع کردند، محورهای تهاجم عبارت بودند از لشکر 3 از شلمچه به خرمشهر، لشکر 5 از سوی طلائیه و جفیر به سمت اهواز، لشکر 9 از مرز چزابه به بستان و سوسنگرد به اهواز، لشکر 1 از سوی فکه و شوش، لشکر 10 هم از مرز موسیان به سمت دزفول.

صدام روز اول جنگ را «یوم الرعد» نامید که 192 فروند هواپیما به کشورمان حمله کردند. دشمن گمان میکرد با این اقدام میتواند کمر انقلاب را بشکند او قصد داشت سه روزه خرمشهر و شش روزه خوزستان را تصرف کند اما زهی خیال باطل.

نیروهای مردمی، ارتش، بسیج، سپاه به میدان آمدند و جلو آنها را سد کردند صدام آمادگی این جنگ طولانی را نداشت دشمن فقط 35 روز در خرمشهر با مقاومت و ایستادگی مردم روبرو بود.

دشمن در روز چهارم جنگ در محور سوسنگرد، بستان را تصرف کرد و روز ششم مهر سوسنگرد را تصرف کرد پیروزی دشمن به خاطر خیانتهای بنی صدر و عناصر نفوذی بود آنها مانع تجهیز نیروها میشدند و نمیگذاشتند امکانات به دست مدافعان و رزمندگان برسد.

خبرهای ناگواری که از پیشروی دشمن در مناطق جنوبی میرسید باعث شد مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع بودند به همراه شهید چمران محضر حضرت امام میرسند و از ایشان میخواهند که به آنها اذن حضور در مناطق عملیاتی را بدهند که حضرت امام نیز با این درخواست موافقت میکنند و آنها وارد اهواز میشوند.

دشمن بعد از اشغال بستان و سوسنگرد به نزدیکی حمیدیه رسیده بود و اگر مقاومت و ایستادگی مردمی نبود رژیم بعث عراق اهواز را میگرفت و سقوط خوزستان حتمی بود.

رهبر معظم انقلاب ستاد جنگ را در استانداری خوزستان و با هدف سازماندهی نیروهای مردمی جهت ممانعت از پیشروی دشمن راه اندازی کرد شهید چمران همچنین ستاد جنگهای نامنظم را سازماندهی کرد چون در آن مقطع، جنگهای پارتیزانی و تکهای شبانه و شبیخون برای ضربه زدن به دشمن اقدام مهمی برای توقف دشمن به حساب میآمد.

پیشروی دشمن تا نزدیکی حمیدیه به گوش حضرت امام رسید و ایشان فرموده بودند «مگر جوانان اهواز مردهاند که دشمن به اهواز برسد.». با این جمله حضرت امام، 28 نفر از جوانان اهواز به فرماندهی شهید غیور اصلی که اهل گناباد بوده و خراسانی هستند در شبانگاه نهم مهرماه در اطراف حمیدیه به دشمن زدند و دشمن را تا چزابه به عقب راندند و خود در این عملیات به شهادت رسیدند. دشمن بعد از این ضربه بعد از 35 روز مقاومت 4 آبان خرمشهر را به تصرف درآوردند.

دشمن بعد از خرمشهر با عبور از کارون و بهمنشیر وارد آبادان شد که با هوشیاری دریاقلی سورانی و مطلع نمودن نیروهای سپاه آنها را به عقب راندند. بعد از آبادان دشمن در تاریخ 22 آبان بستان را اشغال میکند. با اشغال بستان در تاریخ 23 آبان 1359 به سمت سوسنگرد حرکت میکند که وقتی به نیروهای اسلام در منطقه دهلاویه میرسند با نیروهای تبریز به فرماندهی شهید تجلایی درگیر میشوند و جنگ سختی روی میدهد؛ و تا ظهر این درگیری ادامه پیدا میکند که 30 نفر به شهادت میرسند. ساعت 17:30 همان روز به این خبر را میدهند که دشمن از سمت هویزه و حمیظه راه پشتیبانی را بسته و شهر سوسنگرد را به محاصره درآورده است و بین نیروها درگیری رخ داد که منجر به شهادت 50 نفر از رزمندگان اسلام شد.

24 آبان دشمن با دو لشکر به سمت سوسنگرد تک کرد و خودش را به دروازه شهر رساند و 24 ساعت نیروهای شهر در محاصره قرار گرفتند و به نحوی بود که مهمات و آذوقه آنها تمام شده و حتی مجروحین نیز تخلیه نشده بودند. نیروهای بعث عراق از سمت دهلاویه و هویزه وارد شهر شد و بخشی از شهر را تصرف کرد.
 

اخبار اوضاع سوسنگرد به بنی صدر رسید اما او قائل به کمک به نیروهای محاصره شده در سوسنگرد نبود.
مقام معظم رهبری از طریق آقای اشراقی داماد حضرت امام اخبار و در محاصره قرار گرفتن 300 نفر را به اطلاع حضرت امام میرساند که حضرت امام میفرمایند: «سوسنگرد باید فردا آزاد شود.».
 

انعکاس این پیام در نامه مقام معظم رهبری به فرماندهی لشکر 92 زرهی خوزستان باعث شد که تیپ 2 ارتش و 2 گردان از نیروهای مردمی وارد عمل شوند و صبح روز 26 آبان عملیات آزادسازی سوسنگرد آغاز و در ساعت 13:30 نیروهای سپاه اسلام وارد سوسنگرد میشوند که در این عملیات 80 نفر به شهادت رسیدند. صدام در نظر داشت با تصرف سوسنگرد خبر آن را در کنفرانس سران عرب که در اردن بود به اطلاع آنها برساند که با این عملیات ناامید و سرافکنده شد.

شکست حصر سوسنگرد در تاریخ کشور ما به عنوان یک رویداد مهم است و آیندگان به آن افتخار میکنند. کشور ایران مهد شیران و دلیران است و امروز استکبار گرگ پیری ست که دندانهایش ریخته و رجز خوانی آنها یک زوزهای بیش نیست و ملت ما همیشه در صحنه است.

رزمندگان در این عملیات چون مصادف با محرم بود عاشورایی جنگیدند و استقامت کردند و به کربلا اقتدا نمودند و امروز هم همچنین است و امت کشورمان از اسلام و انقلاب دفاع خواهند کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار