مهدی چمران:

تاکتیک شهید چمران باعث آزادسازی سوسنگرد شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید چمران از تاکتیک‌های جدیدی در عملیات آزادسازی سوسنگرد استفاده کرد و پیروزی را برای ایران به ارمغان آورد.
کد خبر: ۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳ - 20November 2013

تاکتیک شهید چمران باعث آزادسازی سوسنگرد شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مهدی چمران" عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح امروز در همایش "فرشتههای سوسنگرد" که به مناسبت سی و سومین سالگرد حماسه شکست حصر و آزادسازی سوسنگرد در دانشکده علوم انتظامی امین برگزار شد، به تبیین نقش شهید دکتر "مصطفی چمران" در آزادسازی این شهر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان هنوز بسیج شکل نگرفته بود و سپاه نیز چندان قوی نبود، گفت: شهید چمران به همراه مقام معظم رهبری ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل دادند و افرادی که در سراسر کشور برای دفاع از میهن در جنوب حضور پیدا کرده بودند را در قالب این ستاد سازماندهی کردند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تواناییهای شهید چمران در جنگهای چریکی گفت: ایشان جنگهای چریکی را آموزش دیده و هشت سال نیز در جنگهای چریکی جنوب لبنان حضور داشت. ایشان اولین کسی بود که تانکهای اسرائیل را در "بنت الجبیل" به آتش کشیده بود.

برادر شهید چمران افزود: همین تجربه ایشان باعث شد در عملیات آزادسازی سوسنگرد در 26 آبان 1359 فرماندهی عملیات را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: شهید چمران از تاکتیکهای جدیدی در این عملیات استفاده کرد و دستور داد ابتدا نیروهای پیاده حرکت کرده و نیروهای زرهی نیز از این نیروها پشتیبانی کنند.

چمران افزود: عراقیها تجربهای درباره تاکتیک شهید چمران نداشتند و این تاکتیک بعدها در عملیاتهای مختلف نیز استفاده شد.

وی با اشاره به حضور شهید چمران در خط مقدم نبرد با نیروهای بعثی گفت: ایشان در میانه عملیات دیدند پیشروی کند شده و فشار به ایران افزایش یافته است، بنابراین دست به یک عملیات انتحاری زده و به همراه دو تن دیگر به دل دشمن زدند؛ این کار باعث شد عراقیها فشار را از روی دیگر نیروها برداشته و بر این گروه سه نفره متمرکز شوند و لذا دیگر نیروها بتوانند به پیشروی خود ادامه دهند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مجروحیت شهید چمران در این عملیات تصریح کرد: ایشان توانست خود را به عقب برساند و در بیمارستان اهواز بستری شد. شهید چمران در این مدت خاطرات خود را در این عملیات نوشت که ما بعدها این خاطرات را به صورت کتاب با نام "رقصم چنان میانه میدانم آرزوست" منتشر کردیم.

وی در پایان سخنان خود بخشهایی از این کتاب را برای حضار قرائت کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار