امیر ولیوند:

همایش "بررسی سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ" برگزار می‌شود

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از برگزاری همایش هم‌اندیشی و بررسی سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ با محوریت آزادسازی سوسنگرد در 26 آبان ماه خبر داد.
کد خبر: ۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷ - 11November 2013

همایش

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم "حسین ولیوند" فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این همایش با محوریت حضور موثر و سرنوشت ساز مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده عملیات آزادسازی سوسنگرد، فرمان تاریخی و تاثیرگذار امام خمینی(ره)، نقش مردم، نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، ژاندارمری در سال اول جنگ، عملکرد رزمندگان در سال اول جنگ با محوریت لشکر 92 زرهی خوزستان و در پایان عملیات آزادسازی سوسنگرد و درس ها و عبرت های سال اول جنگ برگزار میشود.

وی  همچنین  از مقاله های شرکت کننده در این همایش خبر داد و گفت: تمامی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نیروی انتظامی  در قسمت ارسال مقالات این همایش شرکت کرده اند که تا به امروز حدود 100 مقاله در مرحله پایانی ارزیابی قرار دارند.

فرمانده دافوس ارتش افزود: تلاش ما براین است که این همایش های تحلیلی به مراتب برگزار شود و تمام نقطه نظرات و مقالات شرکت کننده در این همایش ها به کتاب های مختلف در سطوح مختلف تبدیل شده و مورد استفاده عموم قرار گیرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اول جنگ راهبرد دشمن با شکست مواجه شد، اذعان داشت: دشمن که به خیال خام خود آمده بود ظرف مدت سه روز خوزستان و سپس تهران را تصرف کند، تا حدی که صدام قبل از شروع جنگ مصاحبه ای داشت که وسط مصاحبه صحبت هایش را ناتمام می گذارد و می گوید بقیه ی مصاحبه را در تهران انجام خواهیم داد، به طور ناگوار و ناخوشایندی با شکست مواجه می شود و ما به تثبیت دشمن رسیدیم.
 
امیر ولیوند افزود: شاید به نظر بسیاری از نا آگاهان مسائل تاکتیکی در جنگ باید همان روزهای اول دشمن را پس می زدیم، اما این غیر ممکن است، چرا که ما در اوایل انقلاب ارتش منسجمی نداشتیم و در واقع با افسران و فرماندهان جوانی روبرو بودیم که امام (ره) به آنها اطمینان کرده بود.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش خاطرنشان ساخت: اگر درهمان روزهای اول با دشمن به درستی مقابله نمیشد و دشمن می توانست سوسنگرد را تصرف کند به یقین اهواز را نیز تصرف می کرد و ما باید به سختی تصرفات دشمن را پس می گرفتیم.
 
امیر ولیوند به نقش موثر رهبری در آزادسازی سوسنگرد اشاره کرد و افزود: تا به امروز کسی از این موضوع اطلاعی نداشت که اگر در جنگ تحمیلی رهبرمعظم انقلاب فرماندهی این عملیات سخت را قبول نمی کردند بدون اینکه کسی چیزی بفهمد و یا جایی بازگو شود قطعا ما سوسنگرد و اهواز را از دست می دادیم، شبها تا ساعت یک یا دو شب ایشان با تمام فرماندهان یگان ها و گروه های خاص از ارتش گرفته تا سپاه و مردم و بسیج جلساتی را می گذاشتند و با برقراری اتحاد بین کسانی که در سال اول جنگ، حرف حرف خودشان بود و اصلا برای شخص دیگر ارزشی قائل نبودند به خوبی توانستند فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر اینکه "تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود" را اجراکنند.

وی سطح تاکتیکی عملیات آزادسازی سوسنگرد را بسیار منحصر به فرد دانست و اظهار کرد: سطح تاکتیکی این عملیات به قدری بالا و ارزشمند است که سال ها باید روی این موضوع بحث و تحلیل صورت گیرد.

در ادامه این نشست، امیر سرتیپ "تراب ذاکری" فرمانده گروه جمعآوری اطاعات آزادسازی سوسنگرد با اشاره به نقش موثر رهبری در این عملیات اظهار داشت: من خودم در آن عملیات فرمانده گروه اطلاعات  بودم و در خدمت مقام معظم رهبری  به تمام مسائل اشراف داشتم و از نزدیک می دیدم که ایشان چگونه با مدیریت جدی و فرماندهی بسیار تکنیکی خود توانستند این عملیات را با کمک رزمندگان جان برکف ارتش، سپاه، بسیج و ژاندارمری و مردم کشورمان با موفقیت به پایان برسانند.
 
وی افزود: در ابتدای جنگ با توجه به کمبودهایی که داشتیم بی نظمی از دیگر مشکلات ما بود، اما با توجه به تمام این مسائل و سختی ها توانستیم دشمن را به جایی بکشانیم که در روز ششم مجبور به عقب نشینی شود و به گفته ی یکی از ژنرال های ارشد آن دوران، به آنها گفته شده بود که با ورود به مرز ما ظرف سه روز جشن پیروزی را می گیرند و هیچ نیرویی برای مقابله با آنها وجود ندارد، اما بعد از رد شدن از مرز ما با انسان هایی روبرو شده بودند که از جانشان می گذشتند و از خاکشان هرگز، و باعث شدند که عراق این آرزوی رد شدن از سوسنگرد را به گور ببرد.

وی در پایان گفت: بدانید اگر سوسنگرد سقوط می کرد تعداد زیادی از نیروهای دشمن از حمیدیه وارد خاک ما می شدند و ما هرگز نمی توانستیم با آنها در آن شرایط بجنگیم، چرا که آنها ده ها لشکر داشتند و ما 3 لشکر و از همه بدتر دستور بنی صدر بود که گفته بود یگان های عمل کننده وارد نشوند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار