پرویز شریف جانباز دوره آزادسازی سوسنگرد در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس:

سوسنگرد با حمایت رهبری و ایثار رزمندگان آزاد شد

جانباز دوره آزادسازی سوسنگرد گفت: سوسنگرد با حمایت رهبری و ایثار رزمندگان آزاد شد.
کد خبر: ۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳ - 18November 2013

سوسنگرد با حمایت رهبری و ایثار رزمندگان آزاد شد

پرویز شریف جانباز دوره آزادسازی سوسنگرد و مسئول شناسایی در گردان شهید علم الهدی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: سوسنگرد با حمایت رهبری و ایثار و فداکاری رزمندگان آزاد شد. چرا که رزمندگان با دستان خالی در برابر دشمنان مجهز ایستادند و نیروی ایمان رمز پیروزی آنها بود.

وی به بازگو کردن خاطران خود پرداخت و تصریح کرد: پنج نفر از افراد گروه اخلاص که یک نفر آنها از دانشجویان پیرو خط امام در هنگام تسخیر لانه جاسوسی بود، محمد فاضل نام داشت و چهار نفر دیگر نیز از این گروه در هویزه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی ادامه داد: عملیات هویزه اولین عملیاتی بود که ارتش میخواست به صورت کلاسیک انجام دهد. از بین گروههایی که در منطقه اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و دشت عباس به صورت مجزا میجنگیدند خواسته شد تا یکجا جمع شوند و فرماندهی این گروه بر عهده شهید علم الهدی گذاشته شد.

شریف تاکید کرد: یگ گروه نیز از مشهد و سبزهوار وارد شدند که نامش گروه اخلاص بود. فرمانده در عملیات هویزه شهید محمد فاضل بود که بعد از شهادت او و چهار همرزم دیگرش در هویزه ما هم از سبزهوار وارد منطقه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از شکست ارتش، گروهها متلاشی شده بود و همه چیز به هم ریخته شد. شهید چمران همه نیروها را در مسجد جامع سوسنگرد جمع کرد. زمانی که ما از سبزه وار به سمت اهواز حرکت کردیم، کارها در حال ساماندهی بود تا برای آزاد سازی سوسنگرد اقدام گسترده و مستحکم تری انجام شود.

جانباز دوران دفاع مقدس افزود: نزد علی شمخانی رفتیم و عنوان کردیم که از گروه اخلاص هستیم و ایشان سوال کرد که آیا شما میتوانید جای شهید محمد فاضل را بگیرید؟ گفتیم به یاری و کمک خدا گام برمی داریم و در همین هنگام به ما اسلحه داد و گفت به سوسنگرد بروید و ما هم رفتیم.

وی اذعان داشت: قرار شد برای اجرای عملیان آزاد سازی سوسنگرد اولین گردان تشکیل شد و به صورت سازمان یافته یک گردانی در سوسنگرد بعد از عملیات در هویزه به نام گردان شهید علم الهدی تشکیل شد.

وی اظهار کرد: گردان شهید علم الهدی به فرماندهی شهید بهرامی کار خود را برای دفاع از میهن و آزاد سازی سوسنگرد آغاز کرد.

مسئول شناسایی در گردان شهید علم الهدی گفت: من در گردان شهید علم الهدی به عنوان مسئول شناسایی انتخاب شدم تا سمت راست جبهه خودمان و عراق را مورد شناسایی قرار دهم.

وی ادامه داد: در این عملیات مهم و ارزشمند شهید عزیزی و شهدای بسیاری از شهرهای مختلف ایران حضور داشتند. همچنین سرلشکر عزیز جعفری کارهای مربوط به ستاد و فرماندهی منطقه را برعهده داشت.

وی خاطر نشان کرد: شهید احمد غلامپور، حسین صفایی و شهید عندلیب نیز در این عملیات حضور داشتند. در فکر طراحی یک عملیات بودیم. فکر و ایده عملیات یا مهدی در همان روزها و اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه فکر عملیات پدید آمد.

شریف خاطر نشان کرد: شروع به شناسایی و کندن کانال کردیم. همه سربازان ایرانی با عشق و شور شروع به حفر کانال کردند و انگار حضور دشمن و مقابله با آن ها برایشان معنی نداشت و فقط با هدف دفاع از ارزشهای انقلاب و ایران آماده رزم شده بودند.

وی افزود: تلاش و قدرتی که در رزمندگان وجود داشت برای همه شگفت آور بود. قدرت اسلام به گونه ای رزمندگان را تغییر داده بود و کارهایی که انجام می گرفت خارق العاده و با انگیزه بالایی بود و همه میخواستند دل امام شاد شود.

این جانباز دوران دفاع مقدس اظهار کرد: علی خانزاده زحمات بسیاری را برای شناسایی و کانال و مین زدایی کشیده بود. همه مینها خنثی شد اما یکی از مینهایی که در مسیر حمله قرار داشت را نتوانستیم خنثی کنیم شهید علی خانزاده این موضوع میدانست و به شدت در شب عملیات بیمار بود و در بیمارستان بستری شد.

مسئول شناسایی در گردان شهید علم الهدی گفت: به محض اینکه شهید خانزاده از موضوع انجام عملیات مطلع شد با سرمی که در دستش وصل بود از بیمارستان به مقر آمد. علی خانزاده در روز عملیات از همه جلوتر حرکت می کرد تا اگر با مین برخوردی صورت گرفت خود او شهید شود.

وی ادامه داد: شهید علی خانزاده با ایثار جان خود اجازه نداد کسی شهید شود؛ علیرغم اینکه عذر او موجه بود و می توانست در عملیات شرکت نکند. اما حضور یافت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شریف گفت: حوادث و اتفاقات رخ داده در سوسنگرد به حدی ارزشمند بود که بر زبان آوردن برخی از موضوعات کاری دشوار است.

وی ادامه داد: در آن هنگام عملیات ایذایی انجام دادیم و از سمت راست و چپ بر نیروهای عراقی هجوم بردیم و در یک لحظه بالای سرشان قرار گرفتیم و همه آنها اسیر و عدهای هم کشته شدند.

شریف گفت: چون استعداد پشت خاکریز ماندن را نداشتیم دوباره به خانههای سوسنگرد بازگشتیم.

وی افزود: جسوری سربازان سبب شد تا پیروزی حاصل شود و سوسنگرد آزاد شد.

این جانباز دفاع مقدس اذعان داشت: اولین گردان جنگ در این هنگام شکل گرفت و گردان شهید علم الهدی بعدها تبدیل به تیپ عاشورا شد.از دل تیپ عاشورا لشکر عاشورا به وجود آمد. نطفه گردانها، تیپ ها و لشکرها همان گردان شهید علم الهدی بود که در سوسنگرد شکل گرفت.

شریف افزود: عملیات آفندی بسیار عجیب بود چرا که قبل از عملیات پدافند بود و ما صبر میکردیم عراقیها حمله می کنند و سپس در مقابل آنها میایستادیم.

وی خاطر نشان کرد: با دستان خالی و انگیزه و ارادت و علاقه به رهبری، رزمندگان مبارزه کردند و از جان خود گذشتند تا حتی ذرهای از خاک میهن به دست بیگانگان نیفتد.

مسئول شناسایی در گردان شهید علم الهدی اذعان داشت: یکی از معجزات در آن دوره رشادت شهید علی خانزاده است. در مواردی که سنگر امنی وجود داشت هر کس به دیگری اصرار میکرد تا به جای امن برود و خودش از رفتن به جایی امن خودداری میکرد.

وی ادامه داد: هر لحظه دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس معجزه بود. سوسنگرد با حمایت رهبری و ایثار و فداکاری رزمندگان آزاد شد. چرا که رزمندگان با دستان خالی در برابر دشمنان مجهیز ایستادند و نیروی ایمان آنها را پیروز کرد.

پرویز شریف در پایان با بیان اینکه عامل پیروزی رزمندگان اسلام در اعتقاد و اعتمادی که به پیروز شدن و ولایت و رهبری داشتند، بود، گفت: شهادت افراد زمینه پیروزی را در مقابل دشمن غاصب افزونتر میکرد. اعتقاد و اعتماد به آیههای قرآن روحیه شادی و پیروزی را افزایش میداد. هر روز بر قدرت اسلام و پیروزی افزوده میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار