یادداشت؛

سوسنگرد با فرمان امام (ره) و تدبیر رهبر معظم انقلاب آزاد شد

نبرد عاشقانه رزمندگان در دفاع از سوسنگرد و عملیات به یاد ماندنی آن‌ها برای آزادی این شهر، برگ درخشانی در دفتر زرین دفاع مقدس ملت ایران در برابر دنیای ظلم و سلطه است.
کد خبر: ۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵ - 16November 2013

سوسنگرد با فرمان امام (ره) و تدبیر رهبر معظم انقلاب آزاد شد

خبرگزاری دفاع مقدس؛ دکتر عباسعلی فرزندی: سابقه درخشان فداکاری و ایثار رزمندگان تکلیفمدار ایران اسلامی در 8 سال دفاع مقدس با توجه به آثار و نتایج عمیق و گسترده آن، بر همگان تکلیفی است که با شناخت و شناساندن ابعاد آن میتوان نسلهای بعد از دفاع مقدس را با جانفشانیها و ایثارگریهای رزمندگان جان بر کف آشنا نمود.

نبرد عاشقانه رزمندگان در دفاع از سوسنگرد و عملیات به یاد ماندنی آنها برای آزادی این شهر، برگ درخشانی در دفتر زرین دفاع مقدس ملت ایران در برابر دنیای ظلم و سلطه است. شهر سوسنگرد به عنوان یکی از شهرهای دشت آزادگان و خوزستان که در روزهای اولیه جنگ تحمیلی تحت کنترل دشمن بعثی قرار گرفت و به دلیل اینکه این شهر زمینهای برای تصرف اهواز که از اهداف اصلی رژیم بعث در جنگ بود، برای مدافعان میهن اسلامی بسیار مهم و اساسی بود. منطقه ای که سوسنگرد در آن قرار داشت جبهه میانی خوزستان بود که عراق با کنترل آن میتوانست در هر بخش آن به جاده اصلی اهواز، حمیدیه و سوسنگرد دست پیدا کند. نخستین بار در هفتم مهر ماه 1359 نیروهای بعثی با برخورداری از موضع برتر از شمال سوسنگرد وارد شهر شدند.
 
پیروزی بزرگ آزادسازی سوسنگرد نتیجه همکاری و هماهنگی بین نیروهای ارتش و نیروهای مردمی به فرماندهی پاسداران جان بر کف بود. وحدت بین ارتش و مردم کارایی هر دو مجموعه را مضاعف کرد و تجربه جدیدی را در جنگ در اختیار مدافعان میهن اسلامی قرار داد.
 
ارتش بعثی برای اولین بار طعم شکست را چشید و از سوسنگرد گریخت و این پیروزی آغازی برای خلق حماسههای بعدی رزمندگان مدافع ایران اسلامی بود. ایجاد روحیه معنوی و ملکوتی در مدافعان ایران اسلامی یکی از آثار دفاع جانانه رزمندگان از سوسنگرد در مقابل ارتش بعثی است، چنانکه عارف شهید دکتر مصطفی چمران میگوید «در نبرد سوسنگرد، در تاریخ 1359/8/26 هنگامی که توسط 50 تانک و صدها کماندوی عراقی محاصره شده بودیم حالتی برایم پیش آمد که بسیار مقدس و ملکوتی بود.».
 
تکیه بر نیروی معنوی در نبرد نابرابر نیز از جمله آثار دفاع همه جانبه رزمندگان از سوسنگرد قهرمان بود، به گونهای که شهید چمران در وصف مدافعان سوسنگرد میگوید: «تانکها در یک خط به سوی ما حرکت میکردند و کماندوها در پشت سر تانکها، مسلسلها به دست راه افتادند، یکی از جوانان ما اولین تانک را با یک موشک آر پی جی 7 هدف قرار داد... تانک دیگر حرکت کرد... توپ و مسلسل خود را متوجه ما کرد رزمندگان ما که دیگر موشک آر پی جی 7 نداشتند مشتها را گره کردند و «الله اکبر» گویان به سوی تانک حمله کردند، تانک نیز وحشت زده، جهت خود را تغییر داد و به سوی جنوب گریخت.».
 
این عملیات پیروزمندانه چند نکته مهم و اساسی دارد که مهمترین آنها صدور فرمان امام خمینی (ره) در روز 25 آبان ماه برای آزادسازی سوسنگرد بود و رزمندگان ولایتمدار نیز در پاسخ سریع و بدون وقفه خود، فردای آن روز دشمن متجاوز را از این قطعه از سرزمین اسلامی بیرون رانده و سوسنگرد را آزاد کردند.
 
نکته دیگر اینکه در عملیات آزاد سازی سوسنگرد حضور مردم و مقاومت آنان علیه دشمن بسیار چشمگیر و وحدت نیروهای مردمی و نظامی نیز یکی از دلایل آزاد سازی سوسنگرد بود. امّا نکته اساسی در زمینه آزاد سازی سوسنگرد، درایت و تدبیر مقام معظم رهبری که به عنوان نماینده امام (ره) در جبهه حضور داشتند بود. ایشان با وجود کار شکنیهای بنی صدر که مانع از حضور شرکت تیپ 2 لشگر زرهی 92 در عملیات آزادسازی سوسنگرد شده بود، با ملاک قرار دادن فرمان امام (ره) که فرموده بودند؛ «فردا سوسنگرد باید آزاد شود» طی نامهای به فرمانده لشگر 92 زرهی دستور دادند که باید در عملیات شرکت کنند. تیپ 2 لشگر 92 زرهی در کنار نیروهای پاسدار و مردمی وارد عملیات شده و محاصره جنوب و شرق را شکسته و سپس با عقب راندن دشمن از شمال و شمال غرب، شهر سوسنگرد را از چنگ صدامیان آزاد کردند.
 
بر این اساس سوسنگرد با فرمان امام (ره)، تدبیر مقام معظم رهبری و جانفشانی رزمندگان ولایتمدار ایران اسلامی آزاد شد و به مام میهن اسلامی بازگشت.
نظر شما
پربیننده ها